Cari Blog Ini

Hari Ke-11 Ramadhan



1. Doa Harian Ramadhan 11:
“Ya Allah, bersihkan diriku daripada kehinaan. Berikanlah kesabaran kepada ku untuk menerima segala ketentuan. Berilah kemampuan kepadaku untuk bertaqwa kepada-Mu ya Allah…Ameen…”

2. Hikmah Ramadhan 11:
“Berpuasa dapat mendidik diri dan jiwa untuk mentaati segala suruhan dan larangan Allah….”

3. Kesilapan Berpuasa 11:
“Tadarus Al-Qur’an hanya di bulan Ramadhan saja. Bukankah baik jika kita mengamalkannya juga di bulan-bulan yang lain. Ingatlah bahawa Allah tetap menjanjikan ganjaran terhadap ibadah yang dibuat walau bila masanya sekalipun…”

4. Hadis & Al-Quran 11:
“Dari Abdullah bin Amr ra ia berkata, ketika salah seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah saw. “Ya Rasulullah amalan apakah di dalam Islam yang baik”. Seraya Rasulullah saw menjawab: “Memberi makan (orang yang lapar) dan memberi salam kepada orang yang kalian kenal maupun tidak kalian kenal” - Hadis Riwayat Bukhari

5. Diet Ramadhan 11:
“Tamar kering mempunyai khasiat tertentu. Sunat berbuka dengannya seperti sabda Rasulullah SAW : Orang yang ada kurma, berbukalah puasa kamu dengannya, jikalau tiada memadailah dengan air”…”

6. Mutiara Kata 11:
“Muliakanlah rakanmu dengan kemuliaan yang mampu engkau lakukannya secara berterusan. Jika tidak maka kemuliaanmu itu akan membawa kepada perkara yang memutuskan persahabatan.” - Imam Abdullah bin Alwi al-Haddad al-Husaini

0 komen:

Catat Ulasan

Pengikut Blog

Langgan

Masukkan emel anda untuk melanggan:

Dibawakan oleh FeedBurner