Cari Blog Ini

Fakta Menarik Tentang Air Gas




Semua orang tau minuman berkarbonat/bergas adalah kurang elok untuk kesihatan. Tapi ramai di antara kita yg suka sangat minum minuman ni. Tetapi sejauh mana yang kita tahu tentang minuman ini? Kali ini Zul ingin berkongsi pendapat mengenai minuman ringan ni - sebagai contoh yang paling popular iaitu minuman Coca-Cola (Coke).


Fakta seperti yang tersenarai dibawah adalah kajian santifik yang dibuat oleh ahli sains kesihatan di USA dan Britain serta laporan dari seluruh dunia mengenai minuman ringan Coke. Memang sedap diminum dan fakta-fakta pengeluar yg mengeluarkan minuman berkenaan menggambarkan ianya sesuatu yang baik dari pelbagai aspek.

Cuba lihat sini: http://en.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola

Walaupun begitu, tak dinafikan sesuatu ciptaan manusia ni tak sempurna dan sememangnya ada kesan yg negatif juga. Zul nak anda fikirkan tentang fakta2 dibawah nanti.


Fakta Menarik

Kandungan gulanya 18 sudu cawan teh satu tin Coke. Cuba try bancuh kopi/teh dengan 18 sudu gula tu kat rumah dan minum mesti termuntah tapi tambahkan citric asid, mesti muka tersenyum. Tambah pula dengan ais!. Wahh! Rasa cam minum Coke berperisa kopi.

Asid tersebut akan bertindak terhadap lidah untuk memberi signal kepada otak bahawa air yang diminum tidak berapa manis. Lidah ngan otakpun kena tipu. Semua minuman ringan menggunakan asid yang sama. Tak kiralah Pepsi. 7-up, Mirinda, 100 Plus, dan minuman gas yang lain, sama je!


Apa yang anda boleh fikirkan tentang eksperimen ini?

  1. Masukkan tulang dalam satu mangkuk yang diisi Coke, ia akan hancur atau hilang sama sekali dalam masa 2 hari. Elok untuk yang berniaga sup tulang!

  2. Coke+Mentos = Meletup!! Tak percaya? Lihat video ni - youtube

  3. Coke+Pork = Cacing?!! Tak percaya? Lihat video ni - youtube

  4. Untuk mencuci tandas : Masukkan setin air Coke dalam tandas dan biarkan selama 1 jam dan kemudian 'flush'. Kesan kotoran/hampas akan hilang dari tindakan 'citric asid' yang berada dalam Coke. Satu bahan gantian untuk mencuci kalau sabun dah habis! Rasa-rasa buat sabun badan boleh tak?

  5. Untuk menghilangkan kesan karat dari bumper kereta jenis chrome : Lap bumper dengan aluminium foil yang dicelup dengan Coke. Kesannya karat hilang!

  6. Untuk menghilangkan kesan 'corrosion' atau hakisan pada skru/nat bateri kereta : Tuang saja setin Coke pasti kesan hakisan hilang serta merta.

  7. Untuk melonggarkan skru yang berkarat dan ketat : Sekali lagi tuang setin Coke, skru tersebut pasti longgar dan boleh dibuka.

  8. Untuk menghilangkan kesan minyak/lekit dari pakaian : Tambahkan setin Coke dalam mesin basuh bersama sabun pencuci dan basuh macam biasa. Kesan minyak tu pasti hilang. Kemudian bolehlah minum air basuhan tadi berperisa coke.

  9. Cermin kereta anda berdebu/kotor/melekit ? Celup tuala dengan Coke dan lap. Pasti bersih. Tak payah guna tin sembur cuci cermin yg dijual tu kerana ianya amat mahal!

  10. Bahan aktif Coke adalah phosphoric asid. Ia mempunyai pH 2.8. Ia boleh meleburkan sebatang paku dalam masa 4 hari. Kilang Perwaja/besi mesti suka ni!

  11. Asid tersebut juga menghakis kekuatan tulang belakang dan tulang lain dalam badan yang merupakan punca utama kearah penyakit osteoporosis.

  12. Sila lihat lori yang membawa air sirap Coke dalam lori tangki,[ bukan lori yang bawa Coke siap dalam botol/tin] pasti dilengkapi dengan tanda amaran "Bahan Kimia Bahaya" atau"Bahan Penghakis : bahaya". Lori tangki itu juga diselaputi bahan penghakis hakisan untuk mengelak lori tu dihakis. . Tolong jangan letak/parkir kereta berhampiran lori tangki yang ada tanda amaran tu, silap-silap tengah bawak kereta, putus 2 sebab hakisan/karat.

  13. Di dalam kebanyakan negeri di US, kereta peronda lebuhraya akan dimuatkan 2 gallon Coke untuk menghilangkan kesan darah di jalanraya apabila berlaku kemalangan. Cam pasukan SMART dan bomba kita tu, Harzadous Team. Cuba tanya Plus Ronda atau Polis Lebuhraya, adakah mereka guna?

  14. Coke membawa maksud dadah Cocaine. Asal minuman Coke adalah dicipta untuk meghilangkan rasa letih para pekerja buruh dan menghilangkan ketagihan pada Cocain pada masa ia diperkenalkan dulu. Antara isi kandungannya adalah ekstrak dari daun coca [cocaine] dan kacang Cola.

  15. Cuba rendamkan gigi [gigi yang patah ker tapi kalau nak rendam gigi dalam mulut tu pun boleh gak] dalam satu mangkuk Coke, pasti gigi tu hilang/lebur dalamasa 24-49 jam. Yang mana sakit gigi, try cara ni, kot-kot gigi tu bleh hilang!

  16. Kalau anda tak suka minum kopi tapi suka sangat minum Coke, sama jer! Anda minum Caffein, bahan yang sama dalam 2 minuman tersebut.

  17. Di India, negeri Andhra Pradesh dan Chattisgarh secara spesifiknya, para peladangnya menggunakan Coke sebagai semburan untuk membunuh serangga perosak dalam ladang kapas dan cili mereka. Jadi racun seranggalah pulak. Saper ada tanam pokok cili kat rumah tu, semburlah Coke untuk bunuh serangga. Cili tu rasa pedas manis berperisa coke kot? Cubalah!


Kesimpulan


Jadi, sambil-sambil kita minum Coke tu, bolehlah pada masa yang sama cuci cermin kereta, cuci baju, buka nat skru, cuci tandas , sembur serangga dll. Rupa-rupanya Coke ni boleh dibuat bahan gantian emergency jika bahan cuci/pelincir/penghakis habis kat rumah. Semua fakta diatas anda boleh cuba sendiri dirumah jika tak percaya. Yang mana tak pass sains khasnya kimia dulu masa sekolah bolehlah buat eksperimen sains kimia ni kat rumah.


Nasihat / Saranan

Zul pun ada minum juga tp pada waktu-waktu yg diperlukan la. Lepas bersukan/aktiviti yg memenatkan. Baik untuk recover balik tenaga. Tapi sebaiknya air isotonik.

Kalau teringin sgt nak minum tu zul sarankan campurkan dengan air. Pernah terbaca kajian mengatakan 1:3 air gas kpd air mampu menambahbaikkan ketidakseimbangan ion-ion dalam otak kita. Baik untuk mengelakkan migrain. Kurang gula/kalori.

5 komen:

nizaati berkata...

Alhamdulillah aku mmg xsuke minum air gas.. ;-)

Kapt Ir Dr berkata...

aku mmg da jarang sgt minum air gas n air berais..stamina menurun. minum la air masak..lagi sihat.

Ainsya berkata...

Dahsyatnyer fakta2 ni..
tapi, mmg x lyn coke pun..
dok sbut coke jer, yg len tu efek kurng sikit ker ? hehe..
eh, isotonik x pe kan ? ..huhu

Kapt Ir Dr berkata...

sebenarnya ainsya, coke tu contoh air gas je..kandungan gula dlmnya lebih kurang sama je..juz perisa je lain.

air isotonik bagus utk recover tenaga. tp kalau dah minum saja2 mau obesiti gak..gula berlebihan..hehe..

fazd berkata...

bapak r..ak ske gler coke..nk2 time ak pning pale..ble mnum coke pale jd hye jea...

Catat Ulasan

Pengikut Blog

Langgan

Masukkan emel anda untuk melanggan:

Dibawakan oleh FeedBurner