Cari Blog Ini

Tali Leher Baru UPNM




Nampak tak gambar di atas ni? Dari tajuk entri ni pun boleh tau kan apa tu? Itu adalah tali leher yang akan di edarkan kepada semua pegawai kadet UPNM. Tali leher berkenaan wajib dipakai oleh pegawai kadet ketika majlis-majlis format rasmi atau ketika diperlukan pemakaiannya. Gambar ini baru sahaja saya ambil petang ini semasa mengambilnya bagi pihak pengambilan.

Ada dua pattern atau jenis corak untuk tali leher ini. Kedua-dauanya berwarna biru gelap tetapi berbeza dari segi corak dan material tali leher berkenaan. Tali leher ini baru sahaja saya ambil dari pejabat Akademi Latihan Ketenteraan (ALK) sebagai wakil bagi intake 2004 (kejuruteraan). Ianya akan diedarkan oleh Ketua Trup 2004 selepas sahaja minggu pentauliahan berlalu.

Dari apa yang Ketua Jurulatih (chief of instructor - CI) kata, semua pegawai kadet UPNM akan dapat tali leher ini, tapi tak semua akan mendapat yang sama sebab ada dua pattern yang ada dalam stok UPNM. Selama ini, tali leher ini diberikan kepada tetamu jemputan yang mengadakan kunjungan ke UPNM sebagai cenderahati.


Galeri gambar (klik untuk melihat saiz penuh):








Walau bagaimanapun, persoalannya..adakah ianya di isu atau sebaliknya? Pada 4 tahun yang lepas, intake 2004 merupakan intake yang terakhir yang diwajibkan pembeliannya (untuk tali leher ATMA yang lama) sebagai satu etika pemakaian yang seragam, tetapi selepas sahaja intake 2005 masuk, mereka dibenarkan memakai tali leher bebas.

Apa pun, sama-sama kita tunggu mess bil bulan depan..ada ke tidak...hehe..~

2 komen:

Hasnul Azizi berkata...

kNer baYar ke tn...??

Perwira Negara berkata...

salam, hasnul..~ dulu pun ada penyeragaman pemakaian tali leher masa 2004 dulu, tapi yang tu memang kena bayar melalui mess bil. Yang ini tak tahu pula...ada rezeki dapat la free..doa2 kan la ye..~

Catat Ulasan

Pengikut Blog

Langgan

Masukkan emel anda untuk melanggan:

Dibawakan oleh FeedBurner