Cari Blog Ini

Hari Ke-20 Ramadhan



1. Doa Harian Ramadhan 20:
“Yaa Allah! Bukakanlah bagiku pintu-pintu syurga dan tutupkanlah bagiku pintu-pintu neraka, dan berikanlah kemampuan padaku untuk membaca AI-Quran Wahai Penurun ketenangan di dalam hati orang-orang Mu’min…Ameen…”

2. Hikmah Ramadhan 20:
“Puasa dapat melatih kita supaya lebih bersyukur dengan nikmat yang diberikan oleh-Nya. Pada waktu inilah nikmat makan itu ditarik buat sementara dan hikmahnya kita akan lebih menghargai rezeki yang dikurniakan-Nya…”

3. Kesilapan Berpuasa 20:
“Ada yang berpuasa namun tidak menjaga matanya dari memandang unsur-unsur yang tidak patut untuk dilihat. Sepatutnya dalam bulan baik lagi mulia ini, jagalah mata kita sebagaimana kita menjaga puasa kita sendiri. Ingatlah bahawa ia akan membawa kita kepada kemaksiatan…”

4. Hadis & Al-Quran 20:
Anas r.a. berkata Nabi s.a.w bersabda; “Lima macam yang membatalkan puasa dan membatalkan wuduk: dusta, mengumpat dan bermuka-muka dan melihat yang bukan muhrim dengan syahwat dan sumpah palsu.” - Riwayat Al-Azdi & Addailami

5. Diet Ramadhan 20:
“Jintan putih (kammun) khasiatnya untuk memanaskan badan. Jintan putih yang direndam di dalam air dan diminum adalah baik untuk mengubat perut yang memulas…”

6. Mutiara Kata 20:
“Kebaikan itu ada pada lima perkara iaitu mampu mengawal diri, menjauhkan diri daripada menyakiti orang lain, menggunakan rezeki yang halal, berserah diri kepada Allah dan menyakini segala kekuasan Allah.” - Imam Syafi’e

0 komen:

Catat Ulasan

Pengikut Blog

Langgan

Masukkan emel anda untuk melanggan:

Dibawakan oleh FeedBurner