Cari Blog Ini

Latihan kawad kaki UPNM




Assalamu'alaikum dan salam sejahtera kepada para pembaca. Dalam sebulan ini (semester break) sebelum mulanya semester seterusnya, kami di UPNM amat sibuk dengan majlis pentauliahan di raja dan juga aktiviti ketenteraan yang boleh dikatakan padat.

Aktiviti ketenteraan yang dimaksudkan adalah tentang perkara-perkara asas di dalam dunia ketenteraan. Memang banyak aktiviti sampingan lain selain elemen ketenteraan yang diterapkan disini. Memandangkan perbarisan pentauliahan diraja yang akan berlangsung tidak lama lagi, UPNM juga telah mengatur aktiviti latihan kawad kaki yang telah tentunya telah sinonim dengan dunia ketenteraan.


 
Kawad kaki pegawai kadet UPNM. Gambar dari arkib saya.


Okeylah..sedikit pengenalan mengenai kawad. Jangan marah ye jika ayat saya sedikit skema. Hehe..


Tujuan berkawad:
  1. Untuk membentuk seseorang supaya bermegah dengan tatatertib cergas dan taat setia (memerima arahan dan menjalankan arahan tersebut)
  2. Membentuk anggota supaya berkerjasama dalam satu kumpulan
  3. Berkawad adalah asas untuk panduan membentuk tatatertib di dalam pasukan, asas dan perpaduan tatatertib semasa bertugas adalah berdasarkan kepada kawad yang diperbaiki berkali-kali.
  4. Apabila berkawad hendaklah diterangkan apakah sebab-sebab berkawad itu, berkawad sangat-sangat dikehendaki oleh pasukan, bukanlah sebagai hukuman atau mendera tetapi untuk membina tatatertib serta darjat sesuatu pasukan itu

Seiring dengan hari besar itu nanti, para pegawai kadet senior termasuk saya dikehendaki mengambil latihan kawad kaki untuk para junior dari tahun asasi dan tahun 1. Mereka ini akan dilatih dengan bimbingan beberapa orang pegawai kadet senior bagi setiap pengambilan dan skuardron-skuardron dalam pengambilan tersebut.


 
Hukuman/arahan kawad kaki. Gambar dari arkib syafiqblogz


Sebenarnya, kawad ni amat la memenatkan..tambah dengan panas lagi. Dah tentu suara cepat je nak hilang, dah tekak dah kering kan..hehe..Latihan kawad ini akan berterusan hampir setiap hari sepanjang cuti semester ini memandangkan akademik sedang berehat..hehe..jadi takde buat ape la kan. Kena la  kawad. Tu yang junior. Yang senior ni hanya sebagai instructor (juruletih jurulatih) je. Bagi arahan dan hukuman-hukuman kawad.

Setelah hampir seminggu ambil kawad, saya dah hampir-hampir tiada suara dah. Macam orang batuk demam selesema pula. Alhamdulillah, junior-junior pun banyak bagi kerjasama serta mendengar arahan. Rasa semangat pun ada..dan amanah serta tanggungjawab itu yang paling penting. Betul bukan?

4 komen:

peminat UPNM berkata...

kawad memang penat.....itu perkara biasa....tunjukkn komitmen sebagai senior oke! bgus!

Tanpa Nama berkata...

aku tengok muka dorang..masing2 berkata.."kalo dapat tido petang2 cam nie..best tul r...""..hahah

Tanpa Nama berkata...

mesti penat glew kn time kawat,,adoi,,
memenatkan..=( mcm mane la ak nnt kt sana..............................,,,=(

Tanpa Nama berkata...

ni yg buat saya semakin minat pada UPNM...

Catat Ulasan

Pengikut Blog

Langgan

Masukkan emel anda untuk melanggan:

Dibawakan oleh FeedBurner